Artikel 1 Algemeen
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle onderzoeks- en behandelovereenkomsten en begeleidingstrajecten, zowel mondeling als schriftelijk aangegaan tussen Jeugdpraktijk Groos en de cliënt(e) en/of diens gezaghebbende ouder(s)/verzorger(s). Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
Opdrachtgever is/zijn de gezaghebbende ouder(s)/verzorger(s) van kinderen/jongeren jonger dan 12 jaar, vanaf 12 jaar zijn dit de gezaghebbende ouder(s)/verzorger(s) en de jongere zelf, jongeren vanaf 16 jaar of volwassenen vanaf 18 jaar.
Artikel 2 Opdrachten
Een opdracht komt tot stand door schriftelijke of mondelinge aanvaarding van het diagnostiek- en/of behandeltraject middels een hulpverleningsplan.
Artikel 3 Behandeltrajecten en vergoedingen
Jeugdpraktijk Groos biedt hulp aan welke via de gemeente Haaglanden (H8*) wordt vergoed in het geval de gezaghebbende ouder(s)/verzorgers woonachtig zijn binnen de regio Haaglanden en er een geldige en toepasselijke doorverwijzing is.
* Onder ons contract met Haaglanden vallen de volgende gemeenten: Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Voor de volwassenen is er een vergoeding vanuit de basisverzekering mogelijk van een gecontacteerde zorgverzekeraar (zie onze website voor de zorgverzekeraars waarmee Jeugdpraktijk Groos een contract heeft afgesloten). Client betaald zelf het wettelijk eigen risico per kalenderjaar plus eventuele eigen risico dat er is afgesproken met de zorgverzekeraar.
Behandeling/onderzoek zal plaatsvinden op onze locatie(s). Hierbij duren de behandelgesprekken doorgaans 45 minuten waarnaar er nog 15 minuten zal worden besteed aan administratie door de behandelaar. Voor wat betreft de diagnostiekmomenten is de tijdsduur volledig afhankelijk van welk onderzoek er wordt ingezet, dit zal altijd met Opdrachtgever/Cliënt worden besproken bij het inplannen van de afspraak.
Bij de start en bij de afronding van een traject bij Jeugdpraktijk Groos brengen wij, behoudens bezwaar daartegen, verwijzer van de Opdrachtgever/Cliënt op de hoogte van de start en de afronding van de hulpverlening.
Artikel 4 Afzeggen van afspraken
Overeengekomen afspraken kunnen tot 24 uur tevoren kosteloos worden geannuleerd of verplaatst. Indien de afspraak minder dan 24 uur van tevoren wordt afgezegd of cliënt verschijnt niet op de afspraak zal er, bij cliënten 18 jaar of ouder, een tarief in rekening worden gebracht van € 75,–.
Artikel 5 Facturatie en betaling
Hulpverlening die binnen de acceptatievoorwaarden van de gemeente valt, wordt direct in rekening gebracht bij de betreffende gemeente.
Cliënten die niet meer onder de jeugdwet vallen (18+) worden direct gefactureerd aan de gecontracteerde zorgverzekeraars.
Artikel 6 Vertrouwelijkheid cliëntgegevens
Alle informatie voortvloeiende uit onderzoeks- en/of behandeltrajecten valt onder het beroepsgeheim van de behandelaar.
Jeugdpraktijk Groos voldoet voor de bescherming van Persoonsgegevens aan de voorwaarden van de AVG. Dit is vastgelegd in de Privacyverklaring https://jeugdpraktijkgroos.nl/privacy-verklaring/.
Artikel 7 Klachtenregeling
Mocht er onverhoopt een klacht zijn over de geboden hulpverlening, dan kunt u dit kenbaar maken aan uw behandelaar. Wanneer u er samen met uw behandelaar niet uitkomt, zal de hoofdbehandelaar van uw dossier worden betrokken bij het overleg.
Uw klacht kunt u schriftelijk indienen bij Jeugdpraktijk Groos via het volgende e-mailadres: klacht@jeugdpraktijkgroos.nl.
Is uw klacht niet naar uw tevredenheid opgelost dan kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij het Landelijk Meldpunt Zorg Ik wil iets melden | Klacht over zorg of jeugdhulp? Het Landelijk Meldpunt Zorg | Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
Artikel 8 Kwaliteitsstatuut
Jeugdpraktijk Groos beschikt over het HKZ certificaat Zorg en Welzijn.
Documentversie 06-02-2025